De winkelketen, opgericht begin jaren negentig door de Nederlanders Gerard
Deen en Rob Wagemaker, is in nieuwe handen. Net als de Hema, is de Action in
handen gekomen van een investeringsmaatschappij. Maar er zal weinig aan de
winkels zelf veranderen, stelt de door de nieuwe eigenaars aangestelde
directeur Ronald van der Mark in een interview in Het Financieele Dagblad.
Action gaat wel veel sneller uitbereiden. Op dit moment bedraagt de omzet van
de 269 winkeld 600 miljoen euro schrijft de krant. Elk jaar komen er zo’n 25
zaken bij.
Volgens Van der Mark kan dat tempo omhoog. In Nederland zijn er met name in de
grote steden nog relatief weinig vestigingen. Buiten ons land gaat de keten
na Duitsland en België ook een poging doen om Groot-Brittannië, Polen en
Frankrijk te veroveren.
Succesformule
Het succes van Action is volgens Van der Mark de eenvoud van de keten uit het
Noord-Hollandse Zwaagdijk. Bij groothandels worden enorme partijen non-food
producten opgekocht die vervolgens in de winkels belanden voor een hele
scherpe prijs. Het assortiment verschilt daardoor enorm, hoewel sommige
producten altijd te krijgen zijn.
De wisselingen in het assortiment zorgen volgens Van der Mark voor een gevoel
van urgentie bij de klant. Wat vandaag in de winkel is, ligt er morgen
misschien niet meer. Daardoor hebben klanten het gevoel dat ze meteen hun
slag moeten slaan.
Concurrentie
Vawege het diverse assortiment is de Action moeilijk in een hokje te
plaatsen. De Action concurreert met drogisterijen als Kruidvat, maar ook met
winkelsketens als de Xenos, de Hema en Zeeman.
Lees ook op Z24.nl:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl